Felixomalin

Felixomalin

fredag 4 juli 2014

16 timmar senare


Väckarklockan ringde 04.20 imorse. Vi knölade oss på nåt vis ner till Lund C med cyklar, packning och pappkartonger och hade slagit in cyklarna i två anskrämligt fula paket lagom till att flyget lyfte från Kastrup 08.45. Mellanlandning i Stockholm och byte av flyg. Två vandrare som checkade in sina ryggsäckar men själva inte behagade dyka upp till flyget resulterade i 20 min försening och vår goda tidsmariginal var plötsligt obefintlig. Väl i Kiruna hävdade vår norrländska taxichaufför att det var luuugnt, och jag antar att man får ge honom rätt, han svängde (sladdade nästa gång jag berättar historien) in på busstationen 2 min innan avfärd så visst var marginalerna på vår sida! 
Note to self, Felix är redan varse: jag är kanske inte den mest stresståliga i alla situationer..

Resan fortsatte med tre timmar på en varm buss utan syre, 27 grader i Kiruna tillhör visst inte vardagen. Taxi från Karesuando bensinmack med Elli-Marija vid ratten, och framme i Kilpisjärvi 20.20 svensk tid. Nu är vi nöjda med att få slappa lite i denna fantastiska idyll, med vatten, fjäll och små söta björkar. Imorgon börjar det riktiga äventyret!

2 kommentarer:

  1. Elli-Marija, snabbaste damen norr om polcirkeln. Hon transporterade mig och min cykel från Karesuando till Kilpisjärvi för två år sedan, 160 blås hela vägen, ner till 150 om det var ren vid sidan om.
    Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Hallå Malin!

    Lotta (Ahsell) undrar vad ni gjort av vovven? Leif muttrar och pustar av bara tanken på att mellanlanda i Stockholm.

    Och jag är grymt avundsjuk, vilken häftig resa!
    Heja er!

    Hälsningar från sandstormen på site ESS
    Petra

    SvaraRadera